
Stærke Naturfaglige Fællesskaber
Implementering af en naturfaglig kultur
Hvad betyder SNL for mig som skoleleder?
Din rolle
Din rolle som skoleleder i SNL begynder i marts måned 2021, hvor en koordinator fra den lokale professionshøjskole inviterer dig og eventuelt den naturfaglige vejleder på skolen til et formøde.
Her taler vi sammen om målet med kompetenceudviklingsforløbet, organisering samt forberedelse af indsatsens begyndelse. Især fokuserer vi på, hvordan du som leder bedst kan understøtte processen.
Når dine medarbejdere påbegynder SNL inviteres du med på Kick off-dagen, hvor sparringsdatoer og lokal tilpasning af forløbet besluttes. Herefter holder den lokale koordinator kontakten og der aftales et midtvejsmøde i december 2021.
Kompetenceudviklingspakker
Hvis I som skole tilmelder jer projektet, inkluderer det hele kompetenceudviklingspakken bestående af materialer, undervisning samt lokal sparring.
Pakken inkluderer en ambassadøruddannelse samt sparring til skolens ledelsesteam, så jeres skole kan skabe de bedst mulige rammer for lærernes arbejde i naturfagene.
Hvad kræver det at deltage?
For lærerne
60 timer pr. lærer, hvoraf kun 18 timer er til tilstedeværelsesundervisning på det lokale UC.
De øvrige timer planlægges i lærerens forberedelsestid og som del af eksisterende teammøder. Med støtte fra vores naturfaglige konsulenter får lærerne her tid til at udvikle og gennemarbejde færdige undervisningsforløb til anvendelse direkte i klassen.
For naturfagsvejlederne
70 timer pr. naturfagsvejleder, hvoraf kun 28 timer er tilstedeværelsesundervisning på det lokale UC.
De øvrige timer planlægges i lærerens forberedelsestid og som del af eksisterende teammøder. Med støtte fra vores naturfaglige konsulenter får vejledere og ressourcepersoner her tid til at arbejde med at styrke teamsamarbejdet og det fælles faglige grundlag for naturfagsundervisningen på skolen.
For Lederne
7 timer pr. leder til deltagelse på første kompetenceudviklingsdag, sparring til og ledelsesmæssig understøttelse af implementeringsprocessen.
Hvis skolen vælger selvstændigt at benytte sig af e-læringsforløbene og anvende inspirationsmaterialerne i praksis vil der være tale om 30 timer pr. lærer.
Dataindsamling i forbindelse med projektet
Med ansøgning om deltagelse i kompetenceudviklingsforløbet accepteres at data i form af interviews og observationer indsamles af Rambøll og Professionshøjskolerne, der løbende med projektindsatsen foretager en evaluering af dens potentiale og effekt. Dette betyder at lærere, ambassadører og skoleledere i et mindre omfang er forpligtet på at indgå i et samarbejde omkring indsamlingen af den pågældende data.
Formålet med SNL er at igangsætte et målrettet og løbende kompetenceløft, der:
Klæder naturfagslærere fagligt og didaktisk endnu bedre på til at planlægge undervisningsforløb, som understøtter, at eleverne i grundskolen udvikler naturfaglige kompetencer, jf. Fælles Mål for de fire naturfag.
Klæder lærere i natur/teknologi bedre på til undervisning i de fagfaglige færdigheds- og vidensområder.
Projektet er finansieres af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Forløbene udvikles og gennemføres nationalt i et samarbejde mellem landets seks professionshøjskoler. Forløbene justeres og tilpasses i tæt samarbejde med de skoler, som deltager i projektet.
Tilbuddet er målrettet alle folkeskolelærere i natur/teknologi i indskoling og på mellemtrinnet og i biologi, fysik/kemi og geografi i udskolingen, og har dertil et særligt fokus på ledelsesinddragelse og bæredygtig forankring af den nye viden lærerne udvikler og opbygger under forløbet.
Ved at deltage i Stærke Naturfaglige Læringsfællesskaber opnås:
Et kompetenceudviklingsforløb bestående af inspirationsmaterialer, e-læringsforløb samt en håndbog til implementering af Stærke Naturfaglige Læringsfællesskaber på skolen
Mulighed for skræddersyet teamrettet undervisning og sparring med landets førende eksperter inden for naturfagsområdet
Netværksskabelse med andre naturfagskonsulenter, konsulenter og skoleledere
Forløbet udbydes i samarbejde med Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet.
Derfor er der ingen deltageromkostninger, dog skal I på skolerne selv organisere frikøb af lærers timer, på de i alt 5 undervisningsgange. Uddannelsen starter i august 2021, med et begrænset antal pladser – skolerne vælges ud fra ”først til mølle”-princippet kombineret med et krav til demografisk spredning og variation.