Jodklodens forandringer
Info om forløbet
Jordkloden er i forandring, og det har den altid været. Engang var der intet ilt i atmosfæren og nu er der næsten 21%. Engang lå det vi nu kalder Danmark langt nede på den sydlige halvkugle, og nu er vi placeret på ca. 56° N.Br. Engang var Danmark dækket af gletsjere under en istid, og nu befinder vi os i en væsentlig varmere mellemistid. Engang var der intet liv på landjorden, og nu vrimler det med forskellige livsformer. Det er tydeligt at forandringer er det normale. Nogle forandringer sker meget langsomt, som den pladetektoniske bevægelse af kontinenter, og nogle sker meget hurtigt, som det meteornedslag der for ca. 66 millioner år siden tog livet af de store dinosaurer.
I læseplanen for Natur/teknologi er såvel kompetenceområdet modellering som perspektivering (efter 6. klasse) inddelt i seks færdigheds- og vidensområder, hvoraf et af disse er Jordklodens forandringer. Da læseplanen her specifikt nævner landskabsdannelse i Danmark, livets udvikling og udvikling af arter i relation til evolutionære mekanismer, samt klimaforandringer og pladetektoniske bevægelser, er dette undervisningsforløb netop organiseret på denne måde. I det vi går fra det nære til det fjerne og så at sige udbreder os over større og større arealer og tidsrum, vil modul 1 omhandle den glaciale landskabsdannelse, modul 2 omhandle livets udvikling, modul 3 er om klimaforandringer og i modul 4 er omdrejningspunktet pladetektonik. De fire moduller vil derfor have forskellige emner, men de er alle betydelige repræsentanter for forandringer på jordkloden.
Jordklodens forandringer består af fire moduler
Info om underviseren
Jørgen Løye Christiansen er lektor ved læreruddannelsen på University College Absalon.
Han er cand.scient. i geologi og geografi fra Københavns Universitet og Roskilde Universitet og har undervist på læreruddannelsen i over 20 år, fortrinsvis i geografi og natur/teknologi.
Han har siden 1999 været involveret i talrige faglige og pædagogisk/didaktiske forsknings- og udviklingsprojekter både som almindelig deltager, men i høj grad som projektleder. I de senere år har forskningsprojekterne koncentreret sig om modellering, det naturfaglige kompetencebegreb, samt naturfagsdidaktik generelt
Jørgen er forfatter til en lang række af faglige artikler og lærebøger til brug i folkeskolens geografi- og natur/teknologiundervisning.
Bliv inspireret til at anvende viden fra Jordklodens forandringer med dette
SNL-undervisningsforløb
Vulkaner og jordskælv