Jorden og Solsystemet

Info om forløbet

Færdigheds- og vidensområdet Jorden og solsystemet spiller en stor rolle i læseplanen for natur/teknologi, særligt efter 4. klassetrin. Med relationer til kompetenceområderne modellering og perspektivering, skal elever kunne undersøger solsystemet, med dets indhold af forskellige planeter og måner. Disse undersøgelser vil ofte relatere sig til planeternes størrelse, opbygning og bevægelsesmønstre i relation til Solen, men også deres relation til egne måner. Sidstnævnte forhold gælder især for relationen mellem Jorden og Månen.

Det mere perspektiverende aspekt af færdigheds- og vidensområdet Jorden og solsystemet, går på at eleverne arbejder med forskellige tiders verdensbilleder, som da vi gik fra det geocentriske til heliocentriske verdensbillede.

Jørgen.jpg
 

Info om underviseren

Jørgen Løye Christiansen er lektor ved læreruddannelsen på University College Absalon.

Han er cand.scient. i geologi og geografi fra Københavns Universitet og Roskilde Universitet og har undervist på læreruddannelsen i over 20 år, fortrinsvis i geografi og natur/teknologi.

Han har siden 1999 været involveret i talrige faglige og pædagogisk/didaktiske forsknings- og udviklingsprojekter både som almindelig deltager, men i høj grad som projektleder. I de senere år har forskningsprojekterne koncentreret sig om modellering, det naturfaglige kompetencebegreb, samt naturfagsdidaktik generelt

Jørgen er forfatter til en lang række af faglige artikler og lærebøger til brug i folkeskolens geografi- og natur/teknologiundervisning.

Bliv inspireret til at anvende viden fra Jorden og Solsystemet med dette
SNL-undervisningsforløb

Den mystiske Måne